Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-3 powstał na bazie podwozia czołgu T-72. Przeznaczony jest głównie do obsługi technicznej czołgów i innych wozów biorących udział w działaniach na polu walki.

Z prawej strony wozu znajduje się miejsce dla dowódcy. Przedział transportowy mieści się w środkowej części kadłuba i umożliwia przewożenie większych zespołów osobowych niezbędnych do wykonywania prac remontowych lub przewożenia rannych (istnieje możliwość przewożenia trzech osób rannych w pozycji leżącej na noszach stanowiących wyposażenie wozu). Po lewej stronie kadłuba zamocowany jest żuraw o udźwigu 15 ton przy długości wysięgnika 5,8 m i udźwigu 13,5 ton przy długości wysięgnika 8 m.

Z przodu wozu znajduje się spychacz do prac ziemnych i usuwania przeszkód. Nad lemieszem spychacza znajduje się otwór do wyprowadzania liny wyciągarki głównej o sile uciągu 280 kN. Po zastosowaniu zbloczy znajdujących się na wyposażeniu wozu siłę tę można zwiększyć 3-krotnie. Dla ułatwienia wyciągania liny wyciągarki głównej wóz wyposażony jest w wyciągarkę pomocniczą o uciągu 20 kN. W specjalnych pojemnikach umieszczono dodatkowe wyposażenie specjalne – spawarkę elektryczną zasilaną z własnego układu zasilania, spalinową piłę łańcuchową, zestaw do podnoszenia silnika czołgowego i skrzyń przekładniowych, spawarkę acetylenowo-tlenową, przetwornik napięcia sieci pokładowej 24 V na napięcie umożliwiające zasilanie elektronarzędzi 220 V.

Na prawej burcie zamontowana jest w położeniu transportowym rura ewakuacyjna do pokonywania przeszkód wodnych. Na tylnej płycie wozu zamocowany jest sztywny hol. Na lemieszu spychacza ustawionego w położeniu transportowym istnieje możliwość zamocowania urządzenia do przepychania czołgu.

Duża uniwersalność i łatwa adaptacja pozwalają używać pojazd do każdego rodzaju specjalistycznych prac technicznych, w tym chemicznych i przeciwpożarowych. WZT-3 może pracować w każdych warunkach klimatycznych w temperaturze od -24 C do +50 C.

 

Wyposażenie WZT-3 zapewnia:

  • holowanie niesprawnych pojazdów kołowych i gąsienicowych;

  • stawianie przewróconych pojazdów kołowych i gąsienicowych;

  • wyciąganie ugrzęźniętych pojazdów;

  • wciąganie pojazdów kołowych i gąsienicowych na przyczepy;

  • przeciąganie ciężkich pojazdów;

  • przeciąganie i ubezpieczanie podczas pokonywania przeszkody wodnej;

  • wykonanie prac ziemnych spychaczem, a w szczególności wykopów, umocnień wałów i skarp przeciwpowodziowych, zasypywanie nierówności i wyrobisk;

  • wykonanie prac spychaczem przy odgruzowywaniu terenu, odśnieżaniu, torowaniu drogi przez zaspy;

  • wykonanie prac montażowo-demontażowych przy użyciu żurawia;

  • wykonanie różnych prac przeładunkowych przy użyciu żurawia;

  • pokonywanie przeszkód wodnych o silnym nurcie;

  • wykonanie prac związanych z naprawami przy pomocy urządzeń spawalniczych, elektronarzędzi i narzędzi specjalistycznych;

  • bezpośredni współudział w remontach polowych dzięki bogatemu wyposażeniu w narzędzia i przyrządy;

  • przepompowywanie paliw;

  • udzielanie pierwszej pomocy lekarskiej oraz ratowanie i ewakuacja rannych załóg czołgowych z pola walki.

Załoga wozu – 4 osoby

Masa pojazdu – 45 t

Maksymalna prędkość na szosie – 65 km/h

Silnik – S-1000R

Moc silnika – 735 kW (1000 KM)

Dodatkowa jednostka mocy APU

– moc silnika spalinowego – 16,1 kW

– moc elektryczna -3,9 kW

– system klimatyzacji – moc chłodzenia 8,0 kW

Wyciągarka główna bębnowa, hydrauliczna

– siła uciągu pojedynczej liny – 300 kN

– siła uciągu z zastosowaniem zbloczy – 900 kN

Wyciągarka pomocnicza bębnowa, hydrauliczna

– siła uciągu – 20 kN

– długość liny – 400 m

Żuraw

– maksymalny udźwig – 20 t

– zakres pracy kąta – 360 stopni

– roboczy kąt (pochył wysięgnika) – 42,5 – 72,5 stopni

– długość wysięgnika – maksymalna – 8 m, minimalna – 5,8 m

Spychacz

– szerokość lemiesza (z nakładkami bocznymi) – 3605 mm

– maksymalna głębokość kopania – 0,225 m

Uzbrojenie

– przeciwlotniczy karabin maszynowy 12,7 mm

– granaty dymne 81 mm

 

Pojazd wyposażony jest w system nawigacji zintegrowanej (inercyjnej i GPS), w system zarządzania polem walki BMS oraz dwie radiostacje i telefon wewnętrzny.

WZT-3 WZT-3 (1)