WZT-4 to szybkobieżny, opancerzony pojazd gąsienicowy z czteroosobową załogą. Stanowi wsparcie techniczne dla nowoczesnych czołgów i innych wozów pancernych. Charakteryzuje się taką samą mobilnością i ochroną jak pojazdy gąsienicowe, w tym czołgi PT-91Ex.

W stosunku do swego poprzednika WZT-4 wyróżnia się zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań konstrukcyjnych i systemów, co stawia go na równi z najnowszymi wozami tego typu na świecie.

WZT-4 wyposażony jest w przeciwlotniczy karabin maszynowy 12,7 mm, przyrządy obserwacyjne dzienne i nocne, zespół urządzeń układu ochrony przed bronią masowego rażenia, urządzenie do pokonywania głębokich przeszkód wodnych po dnie, wyrzutnie granatów dymnych i aerozolowych oraz termiczną aparaturę zadymiającą do stawiania zasłon dymnych, a także urządzenie przeciwpożarowe do gaszenia pożarów wewnątrz wozu, urządzenie holownicze oraz wyciągarkę główną i pomocniczą.

Wóz WZT-4 wyposażony jest w spychacz o maksymalnej szerokości lemiesza 3605 mm oraz żuraw o długości wysięgnika do 8 m i maksymalnym udźwigu 20 t. Dysponuje wyciągarką główną o maksymalnej sile uciągu do 900 kN oraz wyciągarką pomocniczą o maksymalnej sile uciągu do 20 kN.

 

Wyposażenie wozu umożliwia realizację najpoważniejszych zadań:

  • ewakuację pojazdów z pola walki;
  • wyciąganie ugrzęźniętych pojazdów gąsienicowych w różnych warunkach terenowych;
  • holowanie niesprawnych wozów bojowych i pancernych pojazdów gąsienicowych;
  • prowadzenie prac ziemnych przy użyciu spychacza (tworzenie wykopów, stanowisk bojowych dla czołgów, przejść przez wały i skarpy przeciwczołgowe, zasypywanie lejów);
  • prace montażowo-demontażowe wieży, napędu i innych elementów wozów bojowych z użyciem własnego żurawia;
  • prac związanych z naprawą kadłuba przy pomocy urządzeń spawalniczych oraz zestawu zespołów i części zamiennych;
  • bezpośredni współudział w polowych remontach wozów
  • udzielanie pierwszej pomocy medycznej załogom wozów bojowych i czołgów oraz ewakuacja rannych załóg z pola walki.

Załoga wozu – 4 osoby

Masa pojazdu – 45 t

Maksymalna prędkość na szosie – 65 km/h

Silnik – S-1000R

Moc silnika – 735 kW (1000 KM)

Dodatkowa jednostka mocy APU

– moc silnika spalinowego – 16,1 kW

– moc elektryczna -3,9 kW

– system klimatyzacji – moc chłodzenia 8,0 kW

Wyciągarka główna bębnowa, hydrauliczna

– siła uciągu pojedynczej liny – 300 kN

– siła uciągu z zastosowaniem zbloczy – 900 kN

Wyciągarka pomocnicza bębnowa, hydrauliczna

– siła uciągu – 20 kN

– długość liny – 400 m

Żuraw

– maksymalny udźwig – 20 t

– zakres pracy kąta – 360 stopni

– roboczy kąt (pochył wysięgnika) – 42,5 – 72,5 stopni

– długość wysięgnika – maksymalna – 8 m, minimalna – 5,8 m

Spychacz

– szerokość lemiesza (z nakładkami bocznymi) – 3605 mm

– maksymalna głębokość kopania – 0,225 m

Uzbrojenie

– przeciwlotniczy karabin maszynowy 12,7 mm

– granaty dymne 81 mm

 

Pojazd wyposażony jest w system nawigacji zintegrowanej (inercyjnej i GPS), w system zarządzania polem walki BMS oraz dwie radiostacje i telefon wewnętrzny.

WZT4 WZT4 (1)