Aktualności

70 lat minęło

70 lat minęło
20.04.2021

W kwietniu br. przypada kolejny ważny – 70 jubileusz istnienia Spółki Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A.
Historia Zakładów sięga 1945 roku. Początkowo przejęte, przez Pełnomocnika Rządu Tymczasowego, Zakłady funkcjonowały jako filia Huty Pokój. W szczycie nasilenia odbudowującego się ze zniszczeń wojennych kraju, produkowano wtedy elementy mostów drogowych i kolejowych, elementy suwnic dla hut i wież szybów wyciągowych dla kopalń. Niewielu dziś pamięta, że właśnie wtedy w Łabędach powstały elementy mostu Poniatowskiego w Warszawie i najwyższej w Europie radiostacji w Raszynie, a w 1948 roku na Wystawę Ziem Odzyskanych, która odbyła się we Wrocławiu, Zakład wykonał  słynną iglicę, która po dzień dzisiejszy jest jednym z symboli tego miasta.

 
W maju 1951 roku Zakłady Mechaniczne „Łabędy” decyzją ówczesnego rządu stają się samodzielnym przedsiębiorstwem. Oprócz konstrukcji spawanych rozpoczynają produkcję ciągników gąsienicowych MAZUR i koparek mechanicznych KU 1206 i 1207 eksportowanych do wielu krajów świata (m.in. do Chin) pod marką UNIKOP. W ramach tak zwanej produkcji rynkowej w Zakładach wytwarzano wtedy pralki wirnikowe w obudowie drewnianej, oblachowanie popularnego skutera OSA oraz mosty A-80 do samochodów ŻUBR.

W latach 1956-60 rozpoczęto w BUMARZE produkcję czołgów. Początkowo były to T-34 a następnie T-54 i T-55. W roku 1965 do produkcji wchodzą kopalniane obudowy ognioszczelne ROK-6 a w 1968, w kooperacji z angielską firmą, żurawie JONES 851 o udźwigu 40 ton. Na fali sukcesu, w roku 1974, Zakłady zostają przekształcone w Kombinat Urządzeń Mechanicznych „BUMAR-ŁABĘDY”. Jak oceniają historycy – to najlepszy okres w życiu firmy, która była na owe czasy jedną z potęg polskiego przemysłu grupującą w swych strukturach 11 zakładów z całego kraju od Wadowic i Bielska po Głogów i Mrągowo. Rozpoczęcie produkcji czołgów T-72 pociągnęło za sobą szybki rozwój inwestycyjny. Równolegle produkowano wozy zabezpieczenia technicznego WZT-2, mosty na podwoziu czołgowym BLG-67 oraz ciągniki artyleryjskie o symbolu 668.

 
W roku 1993 Zakłady przekształcone zostają w jednoosobową spółkę Skarbu  Państwa i uznane za przedsiębiorstwo o szczególnym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Przyjmują nazwę funkcjonującą do dzisiaj: Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. w Gliwicach i w dalszym ciągu specjalizują się w produkcji, remontach i modernizacji pojazdów gąsienicowych o przeznaczeniu wojskowym oraz cywilnym. Zakłady wpisały się na stałe w krajobraz dzielnicy Gliwic - Łabędy, stając się istotnym ośrodkiem przemysłu zbrojeniowego nie tylko na Śląsku, ale również i w kraju.[1]


Od 2014 roku są jedną ze Spółek wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Kolejne generacje sprzętu dostarczanego Wojsku Polskiemu oraz odbiorcom zagranicznym ugruntowały pozycję firmy na rynku sprzętu oraz uzbrojenia. Najważniejsze programy i projekty realizowane na rzecz Sił Zbrojnych RP, w których obecnie uczestniczy Spółka to Program modernizacji czołgów Leopard 2A4 do wersji Leopard 2PL oraz Program modyfikacji czołgów T-72.
Siłą napędową przedsiębiorstwa zawsze byli ludzie. Spółka ze względu na swoją długoletnią działalność wykształciła pokolenia pracowników. Wielu z tych specjalistów związało całą swoją karierę zawodową z Zakładem. Wiedza doświadczonych pracowników, którzy pracują z nami po dziś dzień jest przekazywana kolejnym pokoleniom. Dzień dzisiejszy Naszych Zakładów to ogromny potencjał produkcyjny i ludzki, wciąż do wykorzystania.
 
[1] Źródło: ZM Bumar-Łabędy, Red. Wojciech Gargała, „Pancerny Bumar: 55 lat Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy S.A.”, 2006